Waarom heeft Allah de mensen niet even geschapen? Waarom zijn sommigen lichamelijk beperkt?


“Aan Allah behoort de heerschappij van de hemelen en van de aarde en van al hetgeen zich daartussen bevindt. En Hij is Almachtig over alles.”[1]

Met dit vers maakt Allah (swt) bekent dat al het aanwezige in deze wereld en in het hiernamaals zowel Zijn eigendom als Zijn dienaar is.

Ten eerste dienen wij te weten dat Allah de eigenaar is van alles en kan dus handelen zoals Hij het wil. Niemand kan ermee bemoeien en er tussenkomen. Het is Allah (swt) die de atomen van je lichaam heeft geschapen, het hele systeem heeft geordend en jou een menselijke identiteit heeft geschonken. Je hebt Allah, die jou deze gunst heeft geschonken, niets gegeven, opdat je het recht hebt om een recht te claimen. Als jij tegenover de gunsten van Allah iets had gegeven, had je het recht om “Geef mij twee ogen in plaats van één oog.” te eisen of om te klagen “Waarom heb je mij één been gegeven in plaats van twee?” Je hebt Allah (swt) niets geschonken, opdat jij Hem kan beschuldigen van onrechtvaardigheid. Er is sprake van oneerlijkheid als jij jouw rechten niet krijgt. Welk recht heb jij van Hem (swt) dat je niet hebt gekregen, maar jou wel onrecht werd aangedaan?! Allah heeft jou uit het niets geschapen en dan ook wel als een mens. Als je oplet op alle geschapen wezens onder jou, zou je kunnen zien met hoeveel meer gunsten je bent vereerd.

Ten tweede neemt Allah de Almachtige soms de voet van de mens; in ruil daarvoor geeft hij veel gunsten in het hiernamaals. Door zijn voet te nemen, voelt hij zich als een onbekwaam zwakke wezen en hoeveel (in hoeverre) hij behoeftig is aan Allah. Als Allah hierdoor het hart van de mens op Zichzelf richt en de emoties van die persoon ontwikkelt, dan neemt Hij (swt) heel weinig, waar Hij (swt) veel gunsten voor teruggeeft. Dus zelfs als het er niet uitziet, is het inderdaad de uitdrukking van de genade van Allah.

Iemand die tijdens een oorlog op de weg van Allah overlijdt wordt een shehid. Op de Dag des Oordeels bij de grote rechtbank krijgen shuheda een status waar zelfs de loyale en rechtvaardige mensen naar verlangen en zeggen: “Ik wou dat Allah ons ook het martelaarschap op het slagveld had geschonken.” Daarom is zo iemand, zelfs als zijn lichaam in stukken is gesneden, niet veel kwijt. Wat men er tegenover krijgt, is veel groter dan wat hij kwijt is.

Het kom zeer zelden voor dat sommige mensen door lichamelijke beperkingen lijden aan verschillende gevoelens zoals minderwaardigheid, teleurstelling en pessimisme in tegenstelling tot een groot deel van de mensen die juist hierdoor zich meer wenden tot Allah.

Een belangrijke les die men uit zo een situatie kan halen is dat Allah sommige mensen een lichamelijke beperking heeft gegeven, zodat zij zichzelf kunnen wenden tot Allah door de verlangens voor het hiernamaals, het paradijs in hun ziel te stimuleren bij het ervaren van moeilijkheden door lichamelijke beperkingen en zodat de mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben eveneens zich wenden tot Allah door deze mensen met lichamelijke beperkingen te zien en hun dankbaarheid tonen aan Allah.

Footnotes

  1. ^ De Kuran 5:120

Gerelateerde vragen